SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO ŚWIETLICY SZKOLNEJ

 

                                                                W LUTYM 2009

OBSZAR:

1.Tradycja i ceremoniał.

1.      Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

ZADANIA

 

1.       Przyroda zimą – zajęcia tematyczne (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

S. Wojciechowska-Szul kolorowała z dziećmi obrazki o tematyce zimowej, przeprowadziła rozmowy nt. wspomnień z ferii.

A. Matukin-Pakuszyńska wysłuchała swobodnych wypowiedzi uczniów nt. przyrody zimą, przeprowadziła zajęcia tematyczne: „Przyroda Polska – zima w polu, na łące” – ciekawostki przyrodnicze.

D. Kondziela rozwiązywała z uczniami zagadki związane z zimą, wysłuchała swobodnych wypowiedzi nt. ferii zimowych, przeprowadziła zajęcia nt. odpowiedniego ubierania się. „Bałwankowo” – utworzenie miasteczka – zajęcia tematyczne.

I. Brzeżańska przeprowadziła zajęcia nt. ferii – rysowanie, opowiadanie, analiza sportów zimowych. Rysowała z uczniami „przyrodę zimą”.

2.      Zabawa karnawałowa – bal przebierańców (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

24. 02. 2009 S. Wojciechowska-Szul zorganizowała w świetlicy pożegnanie karnawału. W przebraniu „Kota w butach” bawiła się z uczniami, przeprowadziła konkursy.

3.      II Festiwal Karaoke (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

20. 02. 2009 odbył się II Festiwal Karaoke, który przeprowadziły A. Matukin-Pakuszyńska i D. Kondziela.

Konkurs został przeprowadzony w dwóch kategoriach.

SOLIŚCI:

1.      Agnieszka Witon I a

2.      Maja Matysek II b – II miejsce

3.      Nicola Stokłosa III a – I miejsce

4.      Katarzyna Knapik II a – III miejsce

5.      Wiktoria Pawełczak I b – wyróżnienie

6.      Oskar Makowski II b

7.      Wiktoria Kupisz IV a

8.      Natalia Piasecka II c

DUETY:

1.      Karolina Listowska, Veronica Kabata II a

2.      Patrycja Bartnicka, Daria Olszewska IV a – II miejsce

3.      Marta Dąbrowska IV a, Zuzanna Bajerska III b – III miejsce

4.      Wiktoria Brzezińska, Kinga Szewczuk II c

5.      Nikola Palak, Dominika Dycewicz III b – I miejsce

Przygotowania do konkursu - wszyscy wychowawcy świetlicy.

Wykonanie dyplomów – A. Matukin-Pakuszyńska.

4.      Tłusty czwartek – 19. 02. 2009 – stoisko spożywcze (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

19. 02. 2009 – w świetlicy szkolnej odbył się kiermasz „słodkości”, na którym można było kupić: pączki, babeczki, „krówkę”, pączki francuskie, ciasteczka itp.

Dochód – 78 PLN – został przeznaczony na potrzeby świetlicy.

PONAD TO

 

1.      Wszyscy wychowawcy świetlicy omówili z uczniami „Kartę Praw Dziecka”.

2.      Wszyscy wychowawcy świetlicy przeprowadzili przygotowania do Walentynek – omawiali genezę święta, wykonywali karty okolicznościowe, układali wierszyki.

3.      23. 02. 2009 – na zaproszenie D. Kondzieli, z uczniami spotkali się prezesi Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami – p. J. Mateuszczyk i p.

4.      28. 02. 2009 – Dzień Otwarty w naszej szkole – świetlica szkolna zaprezentowała paletę szybkich i zdrowych dań w oryginalnych formach, oczywiście przyrządzonych na miejscu przez wychowawców oraz uczniów (cieszyły się one ogromnym powodzeniem) – galeria zdjęć znajduje się na naszej stronie internetowej.

 

ZADANIA CAŁOROCZNE

1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.W lutym przeprowadzono wiele konkursów tematycznych: skoków na skakance, kręcenia hula-hop, konkursy plastyczne o tematyce zimowej i walentynkowej.

 Uczniowie byli nagradzani na bieżąco słodkimi upominkami i drobnymi gadżetami.

D. Kondziela zapoznała uczniów z ofertami konkursów zewnętrznych:

a)      „Mój ulubiony bohater literacki” org. przez PSP nr 20 w Opolu,

b)      „Zwierzaki” – org. przez PSP nr 1 w Opolu oraz Polski Związek Łowiecki w Opolu,

c)      „Projekt kartki świątecznej” org. przez MDK w Opolu.

3.Opieka nad gazetkami:

a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (odp. D. Kondziela, S, Wojciechowska-Szul),

c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym: „Zima” (odp. A. Matukin-Pakuszyńska),

d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie

z programem wychowawczym świetlicy szkolnej  (odp. I. Brzeżańska).

4.Uzupełniliśmy wystrój świetlicy szkolnej o elementy dekoracyjne o tematyce   zimowej ( D. Kondziela, I. Brzeżańska), S. Wojciechowska-Szul wykonała z uczniami elementy dekoracyjne w kształcie śniegowych gwiazd .

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie

z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.

Wychowawcy przygotowywali uczniów do konkursów o różnorodnej tematyce.

7.Pozyskiwanie sponsorów – nie pozyskaliśmy w lutym żadnego sponsora.

8.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska zapoznała uczniów z różnorodnymi technikami i materiałami plastycznymi, które wykorzystano do tworzenia prac o tematyce zimowej – „Zimowe krajobrazy”

9.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – n-l monitorujący współpracę zobowiązał się do sprzedaży kalendarzy, z których dochód zostanie przeznaczony na potrzeby schroniska..

10.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami elementy układu choreograficznego, dołączyła również elementy tai chi.

11.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”:

-          otrzymaliśmy informację z biura organizatora, że nasza szkoła została zakwalifikowana do udziału w badaniu poziomu przemocy i agresji „Diagnoza szkolna 2009” przeprowadzanym przez instytut Millward Brown SMG/KRC,

-          25. 02. 2009 odbył się czat z udziałem eksperta p. Agnieszką Mielczarek ze Stowarzyszenia „Bliżej dziecka” nt. „Jak pomagać uczniom, którzy doświadczają przemocy w szkole?” Szczegółowy zapis czata znajduje się w segregatorze „Szkoła bez przemocy 2008/2009”.

12.Realizacja programu „Super Wiewiórka” . D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. właściwego ubierania się.

PROGRAMY AUTORSKIE

1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. składania obietnic, dotrzymywania przyrzeczenia.

2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – przeprowadziła zajęcia nt. pomocy przy omdleniach.

3.„Mały Hubert” - A. Matukin-Pakuszyńska, S. Wojciechowska – Szul – w ramach działalności klubu odbyły się zajęcia nt. zachowania zwierząt podczas zimy.

4.„Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią” – D. Kondziela  kontynuowała cykl zajęć nt. wykorzystania różnorodnych materiałów przy tworzeniu zimowych pejzaży.

5.„Chcesz żyć zdrowo - odżywiaj się prawidłowo” – D. Kondziela wykonała z uczniami zdrowe potrawy podczas Dnia Otwartego 28. 02. 2009.

 

W MARCU 2009

 

OBSZAR:

1.       Tradycja i ceremoniał.

2.       Kształtowanie postaw prozdrowotnych. 

ZADANIA

 

1.      Obchody Dnia Zdrowia – I Turniej Bilardowy klas I-III - (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Termin przeprowadzenia Turnieju Bilardowego został przeniesiony na 2. 04. (dzień przeprowadzania sprawdzianów kompetencji klas VI), ze względu na zawieszenie w tym dniu zajęć edukacyjnych i możliwość zorganizowania turnieju o dogodnej porze dla wszystkich klas. Wszyscy wychowawcy świetlicy brali udział w przygotowaniach , objaśniali reguły rozgrywek.

 

2.      Wiosna – zajęcia tematyczne, plastyczne (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

S. Wojciechowska-Szul obserwowała z uczniami zwiastuny wiosny, wykonywała z nimi tulipany (orgiami), oraz kolorowała obrazki o tematyce wiosennej.

D. Kondziela rysowała z uczniami oznaki wiosny.

I. Brzeżańska malowała z uczniami prace na temat „Już wkrótce wiosna”, wykonywała też orgiami o tematyce wiosennej.

A. Matukin-Pakuszyńska na podstawie zbioru „Przyroda Polski” zapoznała dzieci z wiosną w ogrodzie i na polu, ze szczególnym uwzględnieniem wiosennych kwiatów.

 

3.      IV Międzyświetlicowy Turniej Warcabowy (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Termin realizacji Turnieju został przesunięty na 29. 04. 2009, z przyczyn organizacyjnych.

 

4.      Wiosna w kuchni i ogrodzie (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wiosna w kuchni została zaprezentowana podczas Dnia Otwartego w naszej szkole 28. 02. 2009, kiedy w świetlicy przygotowywaliśmy dania i potrawy ze zdrowej żywności, wykorzystując w tym celu nowalijki.

D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. zdrowego odżywiania się, wartości odżywczych warzyw i owoców.

Z wiosną w ogrodzie zapoznali uczniów wszyscy wychowawcy świetlicy podczas zajęć tematycznych oraz obserwacji poczynionych wokół szkoły.

 

PONAD TO

 

1.       Dnia 25.03.2009 r. w PSP nr 24 w Opolu odbyła się konferencja metodyczna kierowana do wychowawców świetlic, pedagogów i psychologów szkół podstawowych miasta i powiatu Opole. Jej współorganizatorem był  MODN w Opolu oraz nasza szkoła, a koordynatorami byli: p.Lech Filipiak (doradca metodyczny MODN w Opolu) i p. Dorota Kondziela (wychowawca świetlicy szkolnej przy PSP nr 24 w Opolu).

 

2.       27. 03. 2009 – p. D. Kondziela przeprowadziła zajęcia otwarte dla rodziców nt. „Wartości odżywcze warzyw i owoców; higiena przygotowywania posiłków”.

 

ZADANIA CAŁOROCZNE

1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.W marcu przeprowadzono wiele konkursów tematycznych: skoków na skakance, kręcenia hula-hop, wrzutów do kosza. Uczniowie byli nagradzani na bieżąco słodkimi upominkami i drobnymi gadżetami. Uczniowie wykonywali prace na konkursy zewnętrzne:

d)      „Mój ulubiony bohater literacki” org. przez PSP nr 20 w Opolu,

e)      „Zwierzaki” – org. przez PSP nr 1 w Opolu oraz Polski Związek Łowiecki w Opolu,

f)       „Projekt kartki świątecznej” org. przez MDK w Opolu.

 

3.Opieka nad gazetkami:

a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (odp. D. Kondziela, S, Wojciechowska-Szul),

c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym: „Wiosna” (odp. D. Kondziela),

d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie

z programem wychowawczym świetlicy szkolnej  (odp. I. Brzeżańska) oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...” (odp. D. Kondziela).

 

4.Zmieniliśmy wystrój świetlicy szkolnej na wiosenny, S. Wojciechowska-Szul wykonała z uczniami elementy dekoracyjne – girlandy z kwiatów pod sufitem oraz drzewo z motylami na drzwiach przy pomocy D. Kondzieli i I. Brzeżańskiej.

 

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

 

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.

 

7.Pozyskiwanie sponsorów – w marcu S. Wojciechowska-Szul pozyskała sponsora owoców na konferencję metodyczną oraz zajęcia tematyczne w świetlicy szkolnej – p. P. Franczoka..

 

8.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska zapoznała uczniów z różnorodnymi technikami i materiałami plastycznymi, które wykorzystano do tworzenia prac o tematyce wiosenej – „Przyroda wokół nas”, „Nasza okolica”.

 

9.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela, po wizycie przedstawiciela schroniska,  przeprowadziła sprzedaż kalendarzy, z których dochód zostanie przeznaczony na potrzeby schroniska..

10.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami elementy układu choreograficznego, dołączyła również elementy tai chi. Uczniowie ćwiczyli układ choreograficzny, który zostanie zaprezentowany w konkursie tanecznym FAN-TAN

11.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”:

-          02. 03. 2009 zostało w naszej szkole przeprowadzone przez p. Annę Walczak oraz przedstawiciela naszej szkoły p. Dorotę Kondzielę badanie na wybranej grupie uczniów i nauczycieli w ramach „Diagnozy szkolnej” realizowane przez firmę badawczą Millward Brown SMG/KRC, kwestionariusze przygotował prof. Janusz Czapiński (formularze są dostępne w segregatorze „Szkoła bez przemocy 2008/2009),

-          25. 03. 2009 odbył się czat z udziałem eksperta p. Elżbietą Kamińską z Fundacji „Rodzice Szkole” pt. „Rola i  miejsce rodziców w szkole”. Szczegółowy zapis czata znajduje się w segregatorze „Szkoła bez przemocy 2008/2009”.

12.Realizacja programu „Super Wiewiórka” .

D. Kondziela przeprowadziła z uczniami cykl zajęć nt. „Jak dbać o zdrowie ?”

PROGRAMY AUTORSKIE

1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. bycia zawsze sobą, sztuka odmawiania.

2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – przeprowadziła zajęcia nt. pomocy przy skaleczeniach.

3.„Mały Hubert” – na zaproszenie D. Kondzieli odbyło się spotkanie z leśniczym p. Maciejem Dypłaczem z Nadleśnictwa Opole, który opowiedział o roślinach i zwierzętach żyjących w lesie, o ich ochronie, odpowiednim zachowaniu w lesie oraz ostrożności wobec zwierząt.

4.„Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią” – D. Kondziela  malowała z uczniami farbami „Krajobrazy naszej okolicy” wykorzystując technikę „mokre w mokrym”.

 

 

W  KWIETNIU 2009

 

OBSZAR:

1.Kształtowanie postaw prozdrowotnych. 

ZADANIA

 

1. Zorganizowanie obchodów Tygodnia Ochrony Środowiska (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy świetlicy rozmawiali z uczniami o konieczności ochrony środowiska, segregacji odpadów, racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych.

22. 04. 2009 – Dzień Ziemi – wychowawcy rozmawiali z uczniami o konieczności ochrony naszej planety.

Ogłoszenie konkursu plastycznego „Moja planeta” przez D. Kondzielę.

 

2. Zorganizowanie kiermaszu wielkanocnego (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy świetlicy zaangażowali się w przygotowanie i przeprowadzenie kiermaszu: wykonanie ozdób świątecznych, tradycyjnych słodkich wypieków itp.

Całkowity dochód z kiermaszu – 182 PLN – został przeznaczony na potrzeby świetlicy (zakup sprzętu sportowego, gier, papieru itp.).

 

3. Dzień Leśnika – spotkanie z leśniczym (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Zadanie zrealizowane 04.03. 2009.

 

4. Święto Książki – czytam, słucham, opowiadam (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy świetlicy zapoznali uczniów z ofertą naszej podręcznej biblioteczki, zachęcali do samodzielnego sięgania po książki i czasopisma.

S. Wojciechowska-Szul zapoznała uczniów z książkami inspirującymi do dalszych poszukiwań wiedzy: „Kto pompuje powietrze do papryki?”, „365 eksperymentów na każdy dzień roku”.

A. Matukin-Pakuszyńska skupiła się na prezentacji wierszy J. Brzechwy, przeprowadziła z uczniami pogadankę nt. „Dlaczego czytamy komiksy, gazety?”.

D. Kondziela wykonywała z uczniami mini-książeczki na wybrany temat.

PONAD TO

 

02. 04. 2009 odbył się I Turniej Bilardowy klas I-III.

W turnieju udział wzięli:

a.       Filip Stefani II b

    1. Maja Matysek II b
    2. Dyczko Kuba I a
    3. Oskar Klimek I b
    4.  Czioska Piotr I b
    5. Bartosz Główka I b
    6. Wojciech Gabryjelski I b
    7. Magdalena Ochota I b – I miejsce
    8. Szymon Janczura II b – II miejsce
    9. Aleksandra Obrycka I a
    10. Agnieszka Witon I a
    11. Kinga Weron II b – III miejsce
    12. Maciej Kurus II b
    13. Magdalena Zwardoń III b – IV miejsce

 

Przygotowania do turnieju – wszyscy wychowawcy świetlicy,      Przeprowadzenie turnieju – S. Wojciechowska-Szul, A. Matukin-Pakuszyńska.,        Wykonanie dyplomów – A. Matukin-Pakuszyńska.

 

29. 04. 2009 odbył się IV Międzyświetlicowy Turniej Warcabowy klas I-III.

W turnieju wzięło udział 24 uczniów z PSP nr 1, 5, 15, 24.

 

Klasy I:

1.      Mateusz Heins PSP nr 1 – III miejsce

  1. Michał Krzesowski PSP nr 1
  2. Karol Wikowski PSP nr 15
  3. Szymon Górecki PSP nr 15
  4. Rafał Wyszyński PSP nr 5 – I miejsce
  5. Adrian Zygmunt PSP nr 5 II miejsce
  6. Paweł Bednarz PSP nr 24
  7. Ewa Filipkowska PSP nr 24 – IV miejsce

 

Klasy II:

1.      Agnieszka Dulas PSP nr 1

  1. Julia Smereczyńska PSP nr 1
  2. Aleksander Pietrucki PSP nr 15
  3. Radosław Durlik PSP nr 15 -  I miejsce
  4. Dominika Gabryś PSP nr 5
  5. Michał Wojciechowski PSP nr 5 – III miejsce
  6. Franciszek Matejka PS nr 24 – II  miejsce
  7. Karol Demel PSP nr 24

 

Klasy III:

1.   Rafał Dawid PSP nr 1

1.      Damian Michalak PSP nr 1 – I  miejsce

2.      Kacper Szydłowski PSP nr 15 – II miejsce

3.      Krzysztof Walasek PSP nr 15

4.      Izabela Ostrowska PSP nr 5 – IV miejsce

5.      Agata Świstak PSP nr 5

6.      Paweł Bożych PSP nr 24

7.      Tomasz Galikowski PSP nr 24 – III miejsce

 

Opiekunowie:

Daniel Wiśniewski PPS nr 1

Agnieszka Śmietek PSP nr 5

Jolanta Prandzioch PSP nr 15

Sylwia Wojciechowska-Szul PSP nr 24

Anna Matukin-Pakuszyńska PSP nr 24

 

Organizatorzy:

Sylwia Wojciechowska-Szul PSP nr 24,       Anna Matukin-Pakuszyńska PSP nr 24

 

Turniej udało się zorganizować przy wsparciu finansowym pani dyrektor Jolanty Ślemp, Rady Rodziców oraz wychowawców świetlicy.

 

3. 07. 04. 2009 na zaproszenie p. Doroty Kondzieli odbyło się spotkanie z  pielęgniarką

p. Ewą Janaszek , która zapoznała uczniów w świetlicy z higieną ciała i jamy ustnej oraz rozmawiała z nimi o zdrowym żywieniu.

 

4.30. 04. 2009 – D. Kondziela przeprowadziła zajęcia otwarte dla rodziców nt. „Spędzania czasu wolnego z całą rodziną”.

 

ZADANIA CAŁOROCZNE

1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.W kwietniu przeprowadzono wiele konkursów tematycznych: „Moja planeta”, „Niezwykły świat, niezwykli bohaterowie” (D. Kondziela), skoków na skakance, kręcenia hula-hop, wrzutów do kosza. Uczniowie byli nagradzani na bieżąco słodkimi upominkami i drobnymi gadżetami. Uczniowie wykonywali prace na konkursy zewnętrzne:

a)       „Kosmiczna przygoda” org. przez MDK w Opolu

b)      „Legendy bliskie sercu” org. przez PSP nr 20 w Opolu

3.Opieka nad gazetkami:

a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (odp. D. Kondziela, S, Wojciechowska-Szul),

c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym: „Wiosna” (odp. D. Kondziela),

d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie

z programem wychowawczym świetlicy szkolnej  (odp. I. Brzeżańska) oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...” (odp. D. Kondziela).

4.Uzupełniliśmy wystrój świetlicy szkolnej o dodatkowe elementy – kwiatki, motylki (S. Wojciechowska-Szul).

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie

z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.

7.Pozyskiwanie sponsorów – w kwietniu uzyskaliśmy wsparcie finansowe od p. dyrektor Jolanty Ślemp i Rady Rodziców (turniej warcabowy). W świetlicy przeprowadziliśmy kiermasz wielkanocny, dochód – 182 PLN – został przeznaczony na potrzeby świetlicy (zakup sprzętu sportowego, gier, papieru itp.).

8.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska malowała z uczniami farbami „Wiosnę w przyrodzie”.

9.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela kontynuowała sprzedaż kalendarzy, z których dochód zostanie przeznaczony na potrzeby schroniska.

10.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami elementy układu choreograficznego, dołączyła również elementy tai chi. Uczniowie ćwiczyli układ choreograficzny pt. „Porcelanowe laleczki”, który zostanie zaprezentowany w konkursie tanecznym FAN-TAN.

11.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”:

-          08. 03. 2009 otrzymaliśmy wyniki ankiet w formie elektronicznej, przeprowadzonych w ramach „Diagnozy szkolnej” przez firmę badawczą Millward Brown SMG/KRC.,

-          29. 04. 2009 odbył się czat z udziałem eksperta p. Iloną Goszczyńską z programu "Szkoła bez przemocy" pt. „Działania interwencyjne w szkole. Szczegółowy zapis czata znajduje się w segregatorze „Szkoła bez przemocy 2008/2009”.

-          29. 04. 2009 na stronie internetowej „Szkoła bez przemocy” został opublikowany raport całościowy „Diagnoza szkolna”.

12.Realizacja programu „Super Wiewiórka” .

D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. „Bezpieczne zachowywanie się na placu zabaw, na podwórku i na boisku”

PROGRAMY AUTORSKIE 

1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. bycia zawsze sobą, sztuka odmawiania.

2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – przeprowadziła zajęcia nt. pomocy przy skaleczeniach.

3.„Mały Hubert” – A. Matukin-Pakuszyńska, S. Wojciechowska-Szul przeprowadziły zajęcia nt. ostrożności wobec zwierząt (w świetle doniesień prasowych o pojawieniu się nietypowego drapieżnika na terenie Opolszczyzny).

4.„Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią” – D. Kondziela  zapoznała uczniów z różnymi możliwościami wykorzystania kredek pastelowych „Pastelowe inspiracje” oraz malowała pastelami „Wiosenne kwiaty”.

 

W  MAJU 2009

 

 

OBSZAR:

1.      Tradycja i ceremoniał.

2.      Kształtowanie postaw prozdrowotnych. 

 

ZADANIA

 

1.      Zapoznanie ze świętami 1, 2, 3 Maja – zajęcia tematyczne, przybliżenie historii powstania tych świąt (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

S. Wojciechowska-Szul wyjaśniła uczniom genezę świąt majowych.

D. Kondziela rozmawiała z uczniami nt. przeżyć związanych z obchodami świąt 1, 2, 3 Maja.

I. Brzeżańska przeprowadziła zajęcia plastyczne pt. „Piękno Ziemi Ojczystej”, rozwiązywała z uczniami zagadki, rebusy, krzyżówki, układanki obrazkowe; wykonała z uczniami prace techniką kolażu pt. „Moja okolica”.

A.    Matukin-Pakuszyńska zapoznała uczniów ze świętami majowymi.

2. Dzień Matki (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

S. Wojciechowska-Szul wykonywała z uczniami laurki, wymyślała wierszyki, wykonywała upominki.

A. Matukin-Pakuszyńska redagowała z uczniami życzenia dla mamy.

3. Dzień bez papierosa (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy świetlicy rozmawiali z uczniami nt. szkodliwości palenia tytoniu.

Alternatywą dla palenia będzie nasza akcja zaplanowana na 9. 06. 2009 od hasłem „Alternatywa dla tytoniu” polegająca na promowaniu zdrowego stylu życia (wspólne przygotowanie świeżych soków, kanapek z warzywami, zaprezentowanie przedstawienia „Tymbark i inni”).

4. Przyjaciele z Unii Europejskiej (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy świetlicy grali z uczniami w grę planszową „Unia Europejska” jednocześnie uzupełniając wiadomości uczniów o wybranych krajach (kultura, obyczaje).

Wspólne oglądanie filmu „Wielka podróż Bolka i Lolka”.

 

PONAD TO

1.      22. 05. 2009 uczestniczyliśmy w IV Festiwalu „Mikrofon i Ty”, który został zorganizowany dla szkół wszystkich szczebli z województwa opolskiego przez MODN w Opolu i Gimnazjum nr 1 w Opolu:

a)      soliści I-III: Maja Matysek – „Ślad” KOMBII – brązowy medal

b)      zespół I-III: Dominika Dycewicz, Nikola Palak – „Konik na biegunach” Urszula – brązowy medal

c)      zespół IV-VI: Damian Zając, Mateusz Hołyński – „Długość dźwięku samotności” Myslowitz – srebrny medal

Uczniów przygotowały: S. Wojciechowska-Szul, A. Matukin-Pakuszyńska

2.      24. 05. 2009 – zespół taneczny przygotowany przez A. Matukin-Pakuszyńską zaprezentował swój układ „Pozytywki” podczas festynu przedszkolnego odbywającego się na stadionie „Groszmal”.

3.      30. 05. 2009 - zespół taneczny przygotowany przez A. Matukin-Pakuszyńską zaprezentował swój układ „Pozytywki” podczas IX Przeglądu Zespołów Tanecznych dla szkół oraz świetlic szkolnych „FAN-TAN” org. przez MDK w Opolu (zespół w składzie – O. Krawczuk, M. Wojtal, A. Pawłowska, E. Filipkowska, B. Łabędzka, K. Szewczuk, W. Brzezińska, S. Kopiec, W. Pawełczak. M. Matysek).

4.      31. 05. 2009 – w naszej szkole odbył się festyn szkolny pod hasłem „Podzielmy się radością” Dzień Szkoły bez Przemocy, podczas którego świetlica szkolna zaprezentowała:

a)      „Pokaz Mody Ekologicznej” (modelki – A. Matukin-Pakuszyńska, N. Fliegner, E. Atłachowicz, B. Wiśniowska, M. Łaskawiec) – przygotowanie pokazu: S. Wojciechowska-Szul, A. Matukin-Pakuszyńska.

b)      Występ laureatów IV Festiwalu „Mikrofon i TY”

c)      Przestawienie „Tymbark i inni” do którego rymowane wierszyki o owocach i warzywach napisały: D. Kondziela i S. Wojciechowska-Szul (aktorzy – uczniowie klasy II B – K. Widera, Sz. Janczura, E. Jończyk, M. Kurus, K. Skibiński, J. , S. Wojciechowska-Szul)

d)     występ zespołu „Motylki” w układzie choreograficznym Pt. „Pozytywki” przygotowany przez A. Matukin – Paduszyńską.

e)      konkurs ekologiczny „Nowe życie puszki” przeprowadzony przez I. Brzeżańską z wykorzystaniem surowców wtórnych. W konkursie udział wzięli:

·        I miejsce – Justyna Kuźnia z siostrami Anią i Wiktorią „Karuzela z motylami”

·        II miejsce – Tomasz Gołębiowski, Roman Pasoń „Pas grający”, „Instrument muzyczny”

·        III miejsce – Joanna Smolin „Pas ozdobny”

·        Wyróżnienia: Dagmara Hyla, Magdalena Łaskawiec

 

A. Matukin-Pakuszyńska i S. Wojciechowska-Szul prowadziły również konferansjerkę i konkursy podczas występów artystycznych w trakcie festynu.

 

5.      31. 05. 2009 – na Placu Wolności w Opolu odbyło się uroczyste wręczenie nagród dla uczestników konkursu plastycznego „Kosmiczna Przygoda” odbywającego się w ramach festiwalu „ZERO NUDY” org. przez MDK w Opolu:

a)      I miejsce w kat. klas I-III – Wojciech Matuszewski (przygtowanie – S. Wojciechowska-Szul)

b)      II miejsce w kat. klas I-III – Agata Sachoń (przygotowanie – D. Kondziela)

Uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz teleskopy astronomiczne.

ZADANIA CAŁOROCZNE

1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.W maju przeprowadzono wiele konkursów tematycznych: skoków na skakance, kręcenia hula-hop, wrzutów do kosza.

 Uczniowie byli nagradzani na bieżąco słodkimi upominkami i drobnymi gadżetami.

Uczniowie wykonywali prace na konkursy zewnętrzne:

     3.Opieka nad gazetkami:

a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (odp. D. Kondziela, S, Wojciechowska-Szul),

c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym: „Dzień Matki” (odp. D. Kondziela),

d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie z programem wychowawczym świetlicy szkolnej  (odp. I. Brzeżańska) oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...” (odp. D. Kondziela).

4.Uzupełniliśmy wystrój świetlicy szkolnej o dodatkowe elementy – kwiatki, motylki (S. Wojciechowska-Szul).

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.

7.Pozyskiwanie sponsorów – w maju nie udało się nam pozyskać żadnego sponsora.

8.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska malowała z uczniami farbami „Pejzaż wiosenny”, „Kwitnące drzewa” oraz wykonała z uczniami techniką kolażu „Mój Dom”.

9.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela ogłosiła zbiórkę żywności dla zwierząt

10.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami elementy układu choreograficznego, który został zaprezentowany w konkursie tanecznym FAN-TAN oraz festynach: przedszkola nr 22 i szkoły nr 24.

11.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”

-          27. 05. 2009 odbył się czat z udziałem koordynatora programu „Szkoły bez Przemocy” p. Jarosławem Herrmanem podsumowujący III edycję programu. Szczegółowy zapis czata znajduje się w segregatorze „Szkoła bez przemocy 2008/2009”.

-          31. 05. 2009 w naszej szkole odbył się festyn pod hasłem „Podzielmy się radością”  Dzień Szkoły bez Przemocy podczas którego został zaprezentowany program artystyczny uczniów PSP nr 24 oraz przedszkolaków z PP nr 22 oraz liczne atrakcje: przejażdżki bryczką i w siodle, dmuchana zjeżdżalnia, rozgrywki sportowe, konkursy dla dzieci i dorosłych, stoiska spożywcze.

12.Realizacja programu „Super Wiewiórka” :

1.      D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. bezpieczeństwa podczas użytkowania sprzętu domowego.

2.      13. 05. 2009 odbyło się spotkanie z p. J. Kościanowską – opiekunem „Klubu Wiewiórka” nt. udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

3.      D. Kondziela przeprowadziła zajęcia nt. „Jak zachowywać się w sytuacjach trudnych?” – sposoby zapobiegania.

 

PROGRAMY AUTORSKIE 

1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. „Jak należy zachować się, gdy ktoś mi dokucza, stosuje przemoc psychiczną? - na podstawie bajki „Banda Dziewcząt”; przedstawiła sposoby reagowania w sytuacjach trudnych – co mogę zrobić, gdy ktoś mi dokucza; swobodne wypowiedzi na temat mocnych i słabych stron.

2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – przeprowadziła zajęcia nt. opatrywania skaleczeń oraz postępowania w przypadku omdlenia.

3.„Mały Hubert” – w związku z kolejnymi doniesieniami prasowymi nt. pojawienia się pumy w opolskich lasach S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziły rozmowy z uczniami nt. zachowania szczególnej ostrożności przy wchodzeniu do lasu.

4.„Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią” – D. Kondziela  zapoznała uczniów z kolejnymi technikami plastycznymi : dekalomania, kalkografia i prasowanki.

5. „Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi”. D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. „Dlaczego musimy jeść i pić?”, „Co to znaczy zdrowo się odżywiać?”, „Przykazania żywieniowe”, „Co należy jeść w ciągu dnia?”.

 

W  CZERWCU 2009

 

 

OBSZAR:

1.      Kształtowanie postaw prozdrowotnych. 

2.      Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie.

 

ZADANIA

 

1.      Polska – najpiękniejsze miejsca w Polsce – prezentacja , gazetki (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Wszyscy wychowawcy świetlicy zapoznali uczniów z najpiękniejszymi zakątkami Polski – albumy, fotografie, leksykony.

Uczniowie podczas swobodnych wypowiedzi wymieniali się informacjami na temat, gdzie warto pojechać i co zobaczyć, miło spędzić czas.

 

2. Bezpieczne wakacje (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Wszyscy wychowawcy świetlicy przeprowadzili z uczniami zajęcia na temat bezpiecznego spędzania wakacji – zagrożenia wynikające z ukształtowania terenu, braku umiejętności właściwej orientacji w przestrzeni, niebezpieczne znajomości itp.

 

3. Dzień Dziecka (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Wszyscy wychowawcy świetlicy przypomnieli uczniom Kartę Praw Dziecka.

 

4. Dzień Ojca (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Wychowawcy wraz z uczniami wykonywali laurki, drobne upominki, wymyślali wierszyki i rymowane życzenia dla taty.

 

 

PONAD TO

 

1.      1. 06. 2009 – Dzień Dziecka – akcja „Cała Polska czyta dzieciom” – wykonywanie książeczek do czytania w domu – I. Brzeżańska.

2.      9. 06. 2009 – odbył się kiermasz pod hasłem „Alternatywa dla tytoniu”, na którym można było kupić: kolorowe kanapki, szaszłyki owocowe, babeczki, tosty, soki warzywno-owocowe, ciasteczka. Całkowity dochód – 124, 56 PLN – został przeznaczony na potrzeby świetlicy i zakup nagrody dla „Wzorowego Świetlika”.

3.      Realizacja zadań wynikających z przystąpienia do programu „Owoce, warzywa i soki są na 5” – D. Kondziela, S. Wojciechowska-Szul.

4.      Wzorowym Świetlikiem w roku szkolnym 2008/2009 została Agnieszka Pawłowska z klasy I b.

 

ZADANIA CAŁOROCZNE

1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.W czerwcu przeprowadzono wiele konkursów tematycznych: skoków na skakance, kręcenia hula-hop, goli na bramkę.

 Uczniowie byli nagradzani na bieżąco słodkimi upominkami i drobnymi gadżetami.

3.Opieka nad gazetkami:

a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (odp. D. Kondziela, S, Wojciechowska-Szul),

c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym: „Dzień Dziecka”, „Dzień Ojca” (odp. D. Kondziela),

d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie

z programem wychowawczym świetlicy szkolnej – „Najpiękniejsze miejsca w Polsce”  (odp. I. Brzeżańska) oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...” (odp. D. Kondziela).

4.Uzupełniliśmy wystrój świetlicy szkolnej o dodatkowe elementy – kwiatki, motylki (S. Wojciechowska-Szul).

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.

7.Pozyskiwanie sponsorów – w czerwcu D. Kondziela uzyskała rabat przy zakupie warzyw i owoców na kiermasz, z którego dochód został przeznaczony na potrzeby świetlicy..

8.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska wykonała z uczniami prace z plasteliny przedstawiające „Piękno krajobrazu – najpiękniejsze miejsca w Polsce”.

9.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela przekazała właścicielowi schroniska zebrane pieniądze oraz produkty żywnościowe..

10.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska podsumowała występy uczniów, które zostały zaprezentowane w konkursie tanecznym FAN-TAN oraz festynach: przedszkola nr 22 i szkoły nr 24.

11.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”. Na stronie internetowej organizatora nastąpiło podsumowanie akcji w roku szkolnym 2008/2009.

12.Realizacja programu „Super Wiewiórka”  - D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia podsumowujące program.

                  

PROGRAMY AUTORSKIE

1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia integracyjne oraz nt. asertywności – jak rozpoznać trudną sytuację, jak odmawiać?

2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – przeprowadziła zajęcia nt. opatrywania złamań.

3.„Mały Hubert” –S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziły rozmowy z uczniami nt. zachowania szczególnej ostrożności przy wchodzeniu do lasu, poszanowania leśnej fauny i flory oraz zagrożenia pożarami..

4. „Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi”. D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia podsumowujące w formie konkursu.